Muzica și sunetele din Dune parcă vin din altă lume: 3.200 de sunete noi au fost create pentru film

de: Ozana Mazilu
08 11. 2021

Calitatea extraordinară a nisipului de a scoate tot felul de sunete este cunoscută încă din antichitate. Dar filmul Dune nu s-a oprit aici, în ceea ce privește coloana sonoră.

Dune, epopeea lui Frank Herbert a încântat, de mai bine de jumatate de secol, milioane de fani din întreaga lume şi este considerat ca fiind cel mai bine-vândut roman science fiction din toate timpurile.

Dune este un film plin de priveliști superbe de pe planete extraterestre, nave spațiale de mărimea unui zgârie-nori și unii dintre cei mai talentați actori. Este o experiență în sine să-l vizionezi, mai ales pe marele ecran.

Dar există și un element apreciat de critici, care leagă toate aceste elemente: designul sonor. Practic, sunetele și muzica dau viață filmului – atât de mult încât face ca aripile ornitoptere ale navelor să pară surprinzător de reale.

Designul sonor din Dune este unic

Cheia acestui efect special, potrivit designerilor de sunet Theo Green și Mark Mangini, a fost concentrarea pe captarea și utilizarea sunetelor organice, mai degrabă decât pe creații digitale fantastice.

Lucrând împreună cu regizorul lui Dune, Denis Villeneuve, perechea de designer de sunet și-a propus să realizeze „un film științifico-fantastic cu sunet real, cu lucruri pe care clar nu le-am mai văzut și auzit până acum”, a spus Mangini într-un interviu pentru Engadget.

Precum ai scoate un microfon și ai capta sunete ca și cum acele lucruri ar exista cu adevărat, ca într-un documentar. Asta e impresia din Dune.

Acea filozofie a fost esențială pentru a crea vocea lui Bene Gesserit, o abilitate aparent supranaturală care permite membrilor ordinului religios din Dune să-i controleze pe alții. Gândește-te la asta ca la trucul mental Jedi. Dar, în loc de o mișcare hipnotică a mâinii, sunetul vocii este ca o lovitură în piept.

Pentru a face ca vocea din altă lume să devină realitate, Green creditează trei elemente. Există actorul de voce Jean Gilpin, despre care spune că este „genial” în a crea voci ancestrale, ca de vrăjitoare.

De asemenea, designerii de sunet i-au înregistrat pe actorii din Dune spunându-și replicile în mai multe moduri diferite, pe care le-au redat printr-un subwoofer și au înregistrat rezultatul final. Aceasta este o tehnică veche cunoscută sub numele de „worldizing” sau actul de înregistrare a sunetului care este redat prin difuzoare într-un spațiu fizic.

Odată ce munca lor la Dune s-a încheiat, designerii de sunet au numărat 3.200 de sunete noi pe care le-au dezvoltat pentru film. Doar trei sau patru dintre ele au început ca sunete electronice sau sintetice, spune Mangini.